Zagubiony bagaż, insekty w pokoju albo ciasny pokój, nieświeże jedzenie, widok na śmietnik lub budowę zamiast na rajską plażę, brudny basen. To tylko przykłady zepsutego urlopu. Powstaje zatem pytanie, czy można żądać odszkodowania za zepsuty urlop ? Na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.
Za jakie niedogodności można domagać się odszkodowania
Do ubiegania się o odszkodowanie kwalifikują się tak naprawdę wszelkie błędy, które mogą zostać uznane za niewykonanie obowiązków wynikających z umowy.
Jaka dokumentacja jest potrzebna
Na pewno należy zachować umowę oraz opis i zdjęcia oferty z folderu. Warto zadbać o dokumentację fotograficzną miejsca wypoczynku. Niedogodności należy zgłosić organizatorowi. Warto także pokazać mu pokój hotelowy, czy infrastrukturę hotelu po to aby sam mógł stwierdzić zgłoszone mu niedogodności. Inni uczestnicy imprezy mogą potwierdzić niedogodności, więc dobrze byłoby uzyskać od nich adres lub nr telefonu.
Komu należy zgłaszać uwagi i w jakim terminie
Za wykonanie usługi turystycznej odpowiedzialność ponosi organizator i to do niego należy kierować wszelkie roszczenia. Uwagi należy zgłosić możliwie jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie trwania imprezy.
Jakich roszczeń można się domagać
Po zgłoszeniu niedogodności organizator jest zobowiązany te niedogodności usunąć.
Podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że niezgodność wynika wyłącznie z działania lub zaniechania podróżnego.
Podróżnemu przysługuje także prawo do odszkodowania i zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności. Zadośćuczynienie w tym przypadku przysługuje za naruszenie dobra osobistego jakim jest prawo do wypoczynku. Należy pamiętać, że organizator może odmówić przyznania podróżnemu odszkodowania lub zadośćuczynienia, jedynie w trzech poniższych przypadkach:
Jeżeli organizator odmówi dobrowolnie obniżenia ceny, zapłaty odszkodowania, czy zadośćuczynienia pozostaje droga sądowa na dochodzenia tych roszczeń.
Należy jednak pamiętać, że roszczenia z tytułu wadliwie wykonanej usługi turystycznej przedawniają się z upływem 3 lat.
Joanna Manuszewska – radca prawny